NUMER IDENTYFIKACYJNY
Numer identyfikacyjny jednostki pływającej to numer nadany jej przez producenta i umieszczony na kadłubie tej jednostki zgodnie z przepisami. Spotkać możesz numer WIN (Watercraft Identification Number), a w przypadku starszych jednostek – numer HIN (Hull Identification Number) albo numer CIN (Craft Identification Number).
Numer identyfikacyjny jednostki pływającej, jest niepowtarzalnym ciągiem cyfr, liter i łącznika, trwale naniesionym na kadłubie jednostki pływającej i obejmuje:
- kod identyfikacyjny kraju producenta (dla Polski jest to PL);
- kod identyfikacyjny producenta (producentem jest każda osoba fizyczna lub prawna, która odpowiada za wprowadzenie na rynek pływającej jednostki rekreacyjnej);
- numer seryjny;
- miesiąc i rok produkcji;
- rok modelu.
Rejestr kodów identyfikacyjnych wytwórców łodzi i jachtów sportowych jest prowadzony przez Polski Związek Żeglarski z upoważnienia Prezesa Urzędu Kultury Fizycznej i Turystyki z dnia 09.10.1997 r. na podstawie normy międzynarodowej PN-EN ISO 10087:2019-05 Małe statki – Identyfikacja jednostki pływającej – System kodowania.
Jeżeli jednostka pływająca nie miała nadanego numeru identyfikacyjnego albo nie można go potwierdzić w wystarczający sposób, organ rejestrujący nadaje jednostce indywidualny numer identyfikacyjny (INI), który nie podlega zmianie w okresie istnienia jednostki pływającej.
INDYWIDUALNY NUMER IDENTYFIKACYJNY – INI
W przypadku gdy jednostka pływająca nie posiada numeru identyfikacyjnego nadaje się indywidualny numer identyfikacyjny (INI) – należy przez to rozumieć numer nadawany jednostkom pływającym przez organ rejestrujący podczas pierwszej rejestracji w Rzeczypospolitej Polskiej, ;
Indywidualny numer identyfikacyjny (INI) składa się z 15 znaków:
- skrótu kraju rejestracji: „PL”;
- łącznika „-”;
- skrótu właściwego dla administracji polskiej: „PL1”;
- pięciu znaków oznaczających numer jednostki, składający się z cyfr lub liter, z wyjątkiem liter I, O i Q;
- kolejnej litery alfabetu łacińskiego od Ado L oznaczającej miesiąc rejestracji;
- trzech cyfr będących ostatnimi cyframi roku rejestracji.
*Opracowano na podstawie: Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m.
PARAMETRY JACHTU
Długość całkowita, [m] − długość łodzi mierzona między skrajnymi punktami kadłuba na rufie i dziobie z pominięciem takich części należących do wyposażenia kadłuba, jak: ster, bukszpryt, odbojnice itp., tj. elementów, które w niektórych konstrukcjach wystają poza obrys właściwego kadłuba.
Lw− Długość w linii wodnej, [m] − długość łodzi mierzona na wod-nicy konstrukcyjnej pomiędzy skrajnymi punktami kadłuba na rufie i dziobie.
B − Szerokość, [m] − szerokość kadłuba łodzi mierzona w jej najszerszym miejscu na zewnętrznej powierzchni poszycia z pominięciem odbojnic.
T − Zanurzenie, [m] − zanurzenie łodzi mierzone pomiędzy płaszczyzną wodnicy konstrukcyjnej a dolną krawędzią stępki.
H − Wysokość boczna, [m] − wysokość kadłuba mierzona w płaszczyźnie owręża – od dolnej krawędzi stępki do górnej krawędzi pokładu głównego lub pokładu nadbudówki przy burcie lub do krawędzi przecięcia się płynnego przedłużenia powierzchni pokładu z płynnym przedłużeniem burty, a dla łodzi bezpokładowej – do górnej krawędzi burty.